Jerzy Waldorff o operze

“Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, która z form muzycznych wywiera najszerszy wpływ na rozwój kultury artystycznej w danym kraju? Bez wątpienia: opera.

Opera bowiem łączy kilka gatunków sztuki, przy czym gatunki te wzajemnie się podpierają, ułatwiając odbiorcy zapoznanie się z nimi. Niewprawny słuchacz najłatwiej zainteresuje się muzyką w operze, gdyż do zrozumienia jej pomagać będzie gra dramatyczna aktorów, wyjaśniająca treść uczuciową zawartą w muzyce, oraz ciekawy wątek libretta, podczas gdy oko zachwycą barwne dekoracje i kostiumy. Ktoś nie obeznany z plastyką też łatwiej uzyska z nią pierwszy kontakt w operze: będzie oglądał żywy obraz, jakim są dekoracje i postaci w kostiumach, przy czym dodatkowo zaciekawi go muzyka i akcja dramatyczna. Ktoś wreszcie nie obeznany z dramatem zapozna się z nim najłatwiej w operze dlatego, że przebieg akcji i konflikty uczuciowe bohaterów uwypuklać mu będzie muzyka. Tak więc opera jest jak gdyby polem frontalnego, równoczesnego ataku kilku sztuk na nowego odbiorcę.”

„Sekrety Polihymnii”  Jerzy Waldorff  (1910-1999) – polski pisarz, publicysta, krytyk muzyczny i działacz społeczny.

 

“Have you ever wondered which musical form has the widest influence on the development of artistic culture in a country? Without a doubt:  opera.

Opera combines several art genres, which are supporting each other, making it easier for the audience to become familiar with them. An inexperienced audience will be most interested in the music in the opera, as the dramatic acting of the actors, explaining the emotional content of the music, and the interesting plot of the libretto will help to understand it, while the eye will be delighted by the colourful decorations and costumes. Someone unfamiliar with the visual arts will also find it easier to make their first contact with it at the opera: they will be looking at the vivid image, which are the decorations and characters in costumes, while they will also be interested in the music and the dramatic plot. Finally, someone unfamiliar with the drama will find it easiest to get acquainted with it at the opera, as the course of the plot and the emotional conflicts of the characters will be emphasised by the music. Thus, opera is a kind of frontal field, a simultaneous attack of several arts on a new viewer.”

“Secrets of Polyhymnia” Jerzy Waldorff (1910-1999) – Polish writer, publicist, music critic and social activist.